Jak na přechodové filtry

Každý, kdo se zabývá focením krajiny víc než jen dokumentačně, se dřív či později začne zajímat o přechodové filtry. Filtry nejsou žádná věda, ale zpočátku není úplně jednoduché se v nich vyznat, proto jsem sepsal podle vlastních zkušeností pár úvodních praktických poznatků pro začátečníky.

Přechodové filtry jsou v krajinářské fotografii standardem. Bez nich totiž některé záběry prostě nevyfotíte. Lze je sice do určité míry nahradit pomocí HDR techniky, což je v současnosti velice módní záležitost, ale dosáhnout stejného feelingu jako s použitím filtrů není tak jednoduché. Vím to. Sám jsem fotil HDR technikou skoro rok, abych se poté vrátil ke klasickým filtrům.

HDR má oproti filtrům následující nevýhody:

  • k HDR je potřeba více expozic jedné scény. To ji diskvalifikuje pro snímky focené bez stativu, snímky, obsahující pohybující se objekty (počítejte v to i listí na stromech) atd. I se stativem je potřeba mnohem vyšší opatrnosti a pečlivosti. Minimem jsou tři snímky na záběr.
  • pro HDR potřebujete minimálně 3 × větší kapacitu karty, vzniká velké množstí souborů, ve kterých se špatně orientuje a vybírá atd.
  • spojení snímků do HDR není totéž, jako fotit s přechodovým filtrem. HDR je nutné převést do koukatelné podoby pomocí tone mappingu, který většinou produkuje nepěkné artefakty (svělé aury kolem hran apod.), nebo pomocí ruční editace přechodových masek. Je to časově náročný proces a výsledek je vždy jiný, než s filtrem.
  • při snímání HDR vzniká problém se ztrátou lokálního kontrastu. Přesvětlené části snímku při delších expozicích totiž ovlivňují celý snímek (více celkového světla v objektivu = ztráta kontrastu).

Ale i filtry mají nevýhody oproti HDR:

  • problémy s vinětací u širokých skel
  • další sklo navíc vede k více odleskům a k mírnému zhoršení kresby
  • nutnost opatrné manipulce, čištění atd. Výměna a nastavování filtrů „na place“ může někdy znamenat prošvihnutí rozhodujícího okamžiku
  • filtry mají lineární přechod, členitému horizontu se filtr prostě nepřizpůsobí, takže přechod je někdy vidět

Celkově to vypadá vyrovnaně, ale pro mě osobně mají filtry nad HDR navrch. Pokud i pro vás, čtěte dál…

Pozn.: Nezabývám se teď efektovými zabarvenými filtry, kterých je samozřejmě celá řada, ani polarizačními nebo plnými ND filtry. Tento článek je zaměřen výhradně na neutrální přechodové filtry.

Jakou značku filtrů?

Existuje množství značek a výrobců, zkusím vybrat některé neznámější a nejpoužívanější:

  • Singh Ray – filtry spjaté se jménem legendárního fotografa a horolezce Galena Rowella. Tyto filtry patří k vyšší třídě, a to kvalitativně i cenově. U nás se nezdají být příliš rozšířené, ani nevím, že by je v Česku někdo oficiálně prodával, ale v USA je to poměrně vyhlášená značka. Mimochodem, Singh Ray provozuje i velmi zajímavý firemní blog, kam píší přizvaní fotografové o svých zkušenostech s filtry této značky (zajímavé nejen pro uživatele Singh Ray). Takto se podle mě má dělat firemní blog.
  • Lee Filters – renomovaný výrobce filtrů, nabízí vlastní sofistikovaný systém držáků. Patří rovněž k vyšší třídě.
  • Cokin – velmi známý francouzský výrobce filtrů, Cokin filtry jsou velmi rozšířené mezi fotoamatéry, díky nízké ceně a jednoduchému systému držáků. Filtry Cokin jsou ale také nechvalně známé problémy s barevnou nestálostí – filtry často nejsou barevně zcela neutrální a fotografie pak barevně ujíždí např. do fialova či do hněda.
  • Formatt HiTech filtry – britský výrobce filtrů pro filmovou a osvětlovací techniku nabízí i fotografické filtry. Jsou cenově dostupné a podle mnohých (včetně mě) kvalitativně na vyšší úrovni než Cokin. Netrpí problémy s barevnými posuny tak jako Cokin. Mezi českými fotoamatéry se poslední dobou stávají oblíbené jako kvalitnější náhrada Cokinů.
  • Kood filtry – poměrně nová značka, která má spíše pověst klonu Cokinů, kterým konkuruje i cenou. Jsou levnější, kvalitativně zřejmě srovnatelné s Cokiny. Co se týče barevné stálosti, netuším, nemám osobní zkušenost. Podle některých jsou na tom lépe, než Cokin, podle jiných zhruba stejně.

Osobně používám filtry HiTech a jsem s nimi celkem spokojený. Pokud chcete co nejlepší kvalitu, jděte do Lee či Singh Ray, pro slušnou kvalitu za solidní cenu Hi-Tech, Cokin bych raději nedoporučoval a ke Koodu toho moc říct nemůžu.

Jaké jsou typy filtrů a jak se označují?

Většina výrobců má v sortimentu minimálně dvě velikostní řady filtrů:

  • 84 × 100 mm – nejpoužívanější standard pro zrcadlovky, pasuje do držáků typu P od Cokinu. Šířka se u jednotlivých výrobců liší o cca 1 mm (83–84 mm), ale do držáku od Cokinu obvykle pasují. Výška se také liší, Cokin je vysoký 100 mm, HiTech má 110 mm a Singh Ray 120 mm. Čím vyšší, tím lepší, protože u širokoúhlých objektivů pak můžete s filtrem více posunovat nahoru a dolu, aniž by spodní či horní hrana filtru zasahovala do záběru (je to vidět). 100 mm u Cokinu je celkem málo, ani 110 mm u HiTechu nedovoluje na ultraširokých ohniscích 1/5 kompozici aniž by byl vidět spodní okraj filtru. V tomto je Singh Ray se 120 mm nejlepší.
  • 100 × 150 mm (tj. 4 × 6", popř. čtverec 100 × 100) – větší a dražší rozměr. Používá se na přístroje větších formátů, a nebo i na zrcadlovky s širokoúhlými objektivy. Někteří fotografové rádi přidržují filtry před objektivem v ruce a k tomu je větší rozměr taky pohodlnější.

Kromě toho se přechodové filtry se vyrábějí v několika verzích podle síly ztmavení a podle strmosti přechodu.

V označování síly ztmavení je docela chaos, protože co výrobce, to jiný způsob značení. Používají se nejčastěji číselné řady 0,3 - 0,6 - 0,9 - 1,2; nebo podle prodloužení expozice 1 - 2 - 3 f-stops, popř. násobnou řadou 2 ND - 4 ND - 8 ND. Pro přehlednost uvádím tabulku značení. V horním řádku je odpovídající úbytek expozice v tmavé části filtru v jednotkách EV:

Ztmavení v EV + 1 EV + 2 EV + 3 EV + 4 EV
Singh Ray 1 f-stop 2 f-stops 3 f-stops 4 f-stops
Lee & HiTech 0.3 0.6 0.9 1.2
Cokin 2 ND 4 ND 8 ND

Aby toho nebylo málo, označuje Cokin svoje filtry ještě jako G1 a G2 (zřejmě podle síly ztmavení) a kromě toho i kódovým označením (P120, P121). Takže pro jeden a tentýž filtr od Cokinu můžete najít troje různé označení, např. P121s = G2 soft = 8 ND soft. Pokud vím, Cokin nemá v nabídce přechodové filtry o síle 16 ND (tedy 4 EV). Naopak jiní výrobci (např. HiTech) nabízí i jemné filtry o ztmavení 1/3 či 2/3 EV (ozn. 0.1 a 0.2).

Pozn.: Dále se budu držet označení dle Lee & HiTech (0.3, 0.6…).

Strmost přechodu má většina výrobců ve dvou variantách – hard a soft. Hard je ostrý přechod, soft je pozvolnější. U filtrů formátu 100 × 150 mm je hard přechod o něco pozvolnější, z důvodu předpokládaného použití na větší formát, ale ten rozdíl je nepatrný. Také mezi jednotlivými značkami mohou být drobné rozdíly ve strmosti.

A jaký filtr vybrat? Neexistuje univerzální filtr. Asi nejširší uplatnění mají filtry o síle 0.6 a 0.9. Pro východovky a západovky je výborný i tmavý filtr o síle 1.2 (4 EV) v hard variantě. Naopak 0.3 a slabší se u DSLR celkem snadno nahradí vytažením z RAWu, takže nejsou tak akutně potřeba. Řekl bych, že čím silnější filtr, tím je problematičtější jeho použití v soft variantě.

Výsledná strmost přechodu na fotografii je velmi závislá také na ohnisku objektivu. Čím širší ohnisko, tím je přechod na fotce strmější. Nejčastější využití filtrů je na širokých ohniscích a zde se také nejvíc projeví rozdíl mezi hard a soft přechody. Na ohniscích nad nějakých 50 mm už nemá moc smysl uvažovat o soft přechodech, protože hard přechody už jsou zde tak pozvolné, že se chovají spíše jako soft na širokých ohniscích. Kromě toho je strmost přechodu závislá také na použité cloně. Čím více je zacloněno, tím strmější se přechod jeví. Vliv clony ovšem není nijak markantní, výraznější je na delších ohniscích, na širokých velmi málo. Dalším faktorem, který má vliv na strmost přechodu je umístění (vzdálenost) filtru před objektivem. Čím dále jej od objektivu umístíte (vzdálenější drážka v držáku), tím strmější se přechod bude jevit.

Většina začátečníků dělá chybu, že koupí pro začátek jeden filtr „na zkušenou“. Nejčastěji jdou zpočátku do nějakého silnějšího 0.9 (aby to mělo grády) se soft přechodem (aby ten přechod nebyl tolik vidět). A to je podle mě chyba. Rozhodně neplatí, že soft je univerzálnější než hard. Skoro bych řekl, že je to naopak. Je stejně špatné (možná i horší), když použijete soft filtr na scénu s rovným horizontem, jako když použijete hard filtr na scénu s horizontem výrazně členitým. V tom prvním případě bude krajina i obloha nerovnoměrně ztmavená, u západovky či východovky bude slunce přepálené a zbytek oblohy tmavý, ve druhém případě bude přechod na krajině vidět. V obou případech filtr fotku spíš zkazí, než aby jí pomohl.

Osobně bych doporučoval 4 základní filtry – 0.6 a 0.9 ve variantách hard i soft. Tím pokryjete většinu světelných situací (navíc pro extrémní světelné podmínky se dají hard a soft varianty dobře zkombinovat).

Existují i další varianty, např. Singh Ray nabízí filtry s tzv. reverzním přechodem. To znamená, že přechod nejde shora od tmavé do světlé, ale naopak, nejtmavší část ne uprostřed filtru a zesvětluje se směrem nahoru. použití je hlavně na východovky a západovky, kdy je slunce těsně nad horizontem. Osobně s nimi bohužel nemám zkušenost. (AKTUALIZACE: od února 2010 nabízí reverzní filtry i HiTech - viz článek Reverzní přechodový filtr HiTech)

Držáky a redukce

Standardem v obdélníkových filtrech je systém Cokin, do jehož držáku pasují i filtry ostatních výrobců. Systém funguje tak, že na objektiv se našroubuje kovový redukční kroužek, který se vyrábí ve všech dostupných průměrech závitů objektivů. Tento kroužek má vnější průměr vždy stejný. Na něj se nasadí univerzální plastový držák, do kterého se už zasouvají jednotlivé filtry. Klasický držák Cokin má čtyři drážky, z toho jedna (nejblíž k objektivu) je užší a slouží pro speciální polarizační filtr od Cokinu (jiné filtry do ní nenacpete). Další tři drážky lze již použít pro běžné obdélníkové filtry.

Problém tohoto držáku je v tom, že na širokoúhlých objektivech (cca 12–18 mm na cropu 1,6) beznadějně vinětuje. A není to jen tak ledajaká vinětce ve formě ztmavení rohů – držák je v záběru nadrzo vidět a zakrývá značný kus záběru (po stranách). Inženýři Cokinu si to zřejmě uvědomili a vyvinuli proto další typ držáku speciálně pro širokoúhlé objektivy. Tento držák má pouze dvě drážky (opět jednu pro polarizák), je tedy tenčí a – taky vinětuje. A je to ještě horší, pokud používáte běžný šroubovací polarizák a držák nasazujete na něj.

Nechci spekulovat, kde udělali soudruzi z Francie chybu, protože si myslím, že je to od nich tak trochu schválnost – nutí tak zákazníky, aby používali jejich systémový polarizační filtr. Jenže to je v mnoha případech neohrabané, a tak nastupuje lidová tvořivost ve formě řezání držáku, přichytávání jednotlivých filtrů gumičkami, popř. úplná rezignace a držení filtrů před objektivem ručně.

Kutil Tim nebo zlaté české ručičky

Já jsem se po různých pokusech a experimentech vydal cestou domácí úpravy držáku od Cokina – prostě se odřežou nepotřebné zaclánějící části držáku. U těchto úprav je nutné se smířit s tím, že zbude pouze drážka na jeden přechodový filtr. Osobně doporučuji upravovat klasický držák, protože po odříznutí dvou předních drážek je paradoxně o něco tenčí, než ten širokoúhlý. Používám Canon 400D s širokoúhlým objektivem Tokina 12-24, který je k vinětaci poměrně hodně náchylný (víc než např. konkurenční Sigma 10-20). Držák jsem upravil tak, že při nasazení tenkého šroubovacího CPL filtru Marumi DHG + držáku Cokin tato sestava nevinětuje ani na 12 mm (v kolmé poloze držáku, při natočení už bohužel ano). Jiné kombinace těla a objektivu se budou samozřejmě chovat jinak, takže je vždycky potřeba držák upravovat na míru konkrétní sestavě.

Na následujících obrázcích (klikněte na obrázek pro zvětšení) jsem označil kritické části držáku, které je potřeba odříznout. Kromě přebytečných vnějších drážek si všimněte vnitřního plastového kruhu, který je tam zbytečně navíc (nevím, jestli je tam kvůli polarizáku od Cokinu, nebo jen technologických důvodů při výrobě).

Držák Cokin - pohled zepředu Držák Cokin - pohled zezadu

Držák Cokin - pohled shora

Pozn.: autor článku nenese žádnou odpovědnost za škody na majetku, zdraví či životech způsobené neopatrnou manipulací při úpravě držáku.

Datum: 3. 8. 2008, Autor: Karel Fučík

Komentáře (55)

  • 1
    MMx 9. 8. 2008, 19.28
    opět skvělý článek, thx
  • 2
    morris13. 8. 2008, 10.40
    Díky Karfe! Jdu objednat dva hardy podle Tvého doporučení! (tu)
  • 3
    marta19. 8. 2008, 12.39
    no tož já tomu moc nerozumím, ale učím sa
  • 4
    michaln - Krásy přírody (web)24. 8. 2008, 14.52
    Moc pěkný článek. Osobně používám přechoďák v systému KOOD (je ještě levnější než Cokin) a zatím jsem si nevšiml, že by nějak znatelně fotky barevně újížděly.
  • 5
    jojec3310. 9. 2008, 19.44
    ..veľmi, veľmi užitočný článok!
    Moc děkuju!
  • 6
    Martin22. 9. 2008, 7.44
    Článek, stejně jako všechny ostatní supr. Zaujala mě úprava držáku Cokin pro Tokinu 12-24. Jelikož jsem strojař, pustil jsem se před rokem také do tohoto problému, ovšem trochu z jiné strany. Vývoj to byl velmi komplikovaný a stál mě mnoho nervů, ale výsledek stál za to. Vyrobil jsem z duralového plechu o síle 2mmpřírubu kterou nasazuji do drážky pro sluneční clonu a k němu jsem pomocí kratičkých šroubků se zápustnou hlavou, přišrouboval onen držák. Tím odpadlo použití redukčního kroužku. Zvětšil jsem, stejně jako ty vnitřní průměr držáku a ořízl rožky. Výsledek je držák se všemi drážkami který nevinětuje. Podmínkou je jen použití polarizáku Cokin. Neboť šroubovací by zasahoval až do druhé drážky směrem od objektivu. V případě zájmu mohu poslat foto mé úpravy i s výkresovou dokumentací. Nutnost pro výrobu je CNC frézka. Dobré světlo všem!
    Můj mail: nitramajesp@seznam.cz
  • 7
    Majkkl15. 12. 2008, 9.30
    Ahoj Karle, krásné články a výborný web, moc jsem si početl. K tomuto článku bych snad jen dodal, že občas má svůj význam i kruhový šroubovací přechoďák, používám ho při reportážích, kdy nemůžu dost dobře používat zásuvné filtry kvůli rychlosti a operativnosti.. Měj se fajn!
  • 8
    karf (web)17. 12. 2008, 18.01
    @Majkkl: díky za doplnění. Já šroubovací přechoďáky z pochopitelných důvodů na krajinu nepoužívám, takže nemůžu posoudit jejich použitelnost. Ale někomu se jistě můžou hodit.
  • 9
    Prcek (web)18. 12. 2008, 14.12
    Nazdar Karle. Dobry clanek... :)
    Chtel bych jen doplnit kolegu Michaln - prechodak KOOD mam taky (tmavsi verzi), sice je barevne neutralni, ale je strasne svetly a ma moc pozvolny prechod. To je duvod proc jdu do prechodaku Hi-Tech.
  • 10
    uff26. 1. 2009, 23.21
    Bacha, KOOD taky nedoporucuju, je az tak decentni, ze skorem neni na fotkach videt...
  • 11
    vana15. 5. 2009, 14.30
    Dobrý článek...pokud jsem pochopil správně, tak pro mojí potřebu bude asi nejlepší 0.9 soft a hard...fotim spíše ve dne...a ještě bych se chtěl zeptat, jak je to, když je na jedné straně slunce...s tím mám veliké problémy...
    ukázka: http://www.photoextract.com/cs/foto/105793.html
    děkuji za reakce na dotaz a všem dobré světlo...
  • 12
    karf16. 5. 2009, 23.00
    @Vana: Slunce v záběru obecně není zas tak velký problém, ve dne obvykle stačí filtr 0.6, často se ale dá obejít i zcela bez filtru. Horší je, když je slunce rozptýleno mraky nebo oparem, pak se přepalu nelze dost dobře vyhnout. Ta odkazovaná fotka má hodně zvýšený kontrast, navíc jde o složené panorama - těžko říct po takové úpravě, jestli byla expozice zvolena optimálně. Ale myslím, že 0.6 přechoďák + expozice na světla by u takové scény mělo být dostatečné.
  • 13
    Petr 9. 7. 2009, 12.57
    Díky za článek...konečně vím, co je to přechodový filtr;-)
  • 14
    Michal (web)16. 7. 2009, 8.38
    Ahoj, díky za super porovnanie. práve zvažujem kúpu prechodových filtrov, mám len ND4 prechoďák cokin, ktorý ťahá do fialova, tak mi to prišlo vhod. Pravdepodobne to budú tie Hitech od firmy Formatt, cez ich web sa to dá kúpiť za dobrú cenu. Ahoj
  • 15
    TomAtom (web)20. 8. 2009, 10.58
    Tak předchozí kritiku kolegů na světlost "tmavého" GG2 KOOD přechoďáku musím jen potvrdit. Někdy je problém v hledáčku rozeznat, kde ten přechod vlastně je :-(
  • 16
    adam25. 8. 2009, 18.03
    Dobrý den,chtěl jsem si koupit přechodové filtry čtvercové,aby mi při případné výměně objektivu pořád sloužily...ale nevím, podle jakých parametrů vybrat držák např Cokin..Mám objeftiv Canon a průměr 58mm.Děkuji moc za radu
  • 17
    karf28. 8. 2009, 9.29
    Adame, držák Cokin (pokud se bavíme o nejpoužívanější řadě P pro šířku filtrů 84 mm) se vyrábí jen ve dvou provedeních - normální a širokoúhlý. Liší se jen počtem drážek na filtry a tedy i celkovou tloušťkou držáku. Čili záleží jen na tom, kolik filtrů budete současně používat a jestli vám standardní držák na některém objektivu nebude vinětovat.
  • 18
    Oto Majdák29. 9. 2009, 13.08
    Perfektné.Dobrá rada nad zlato.
    Prajem dobré svetlo.
    O.M
  • 19
    Andreo 2. 10. 2009, 14.46
    Zaujímavý článok. Používam filtre Cokin. O ostatných firmách som žiaľ ani netušil. Ale chýba mi v článku niečo k expozícií a jej nastaveniu pri práci s ND filtrami. Ako reaguje expozícia atď...
  • 20
    Adam (web) 4. 12. 2009, 10.21
    Filtry Hitech lze koupit i v čechách na www.fotofilter.cz
  • 21
    Pavel 6. 1. 2010, 8.09
    Ahoj Karle, přiznávám, že nechápu tvoje "pochopitelné" důvody, proč nepoužíváš šroubovací filtry. Dík za vysvětlení. P.
  • 22
    karf 6. 1. 2010, 9.25
    Pavle, "pochopitelným důvodem" jsem myslel především to, že u šroubovacích přechoďáků nelze změnit pozici přechodu, což je činí prakticky nepoužitelnými.
  • 23
    Jiří28. 1. 2010, 20.42
    Opravdu dobrý článek..
    Mám jenom jeden dotaz. Vlastním objektiv 14-42 mm, crop faktor je 2, myslíte že to bude fakt tak silně vinětovat nebo že na širokoúhlém ohnisku půjde dokonce vidět držák? To by bylo dost na ...
    Díky.
  • 24
    karf29. 1. 2010, 21.31
    Jiří: to si netroufám odhadovat, s takovou sestavou nemám žádné zkušenosti. Ale já tu rozebírám ohniska kolem 12 mm na cropu 1.6, tj. pod 20 mm po přepočtu na full frame. Váš objektiv začíná po přepočtu na 28 mm, což by už nemuselo vinětovat, ale je to nutno vyzkoušet, každý objektiv se chová trochu jinak a nelze to poznat jen z papírových hodnot o úhlu záběru.
  • 25
    Helena31. 1. 2010, 16.47
    Nejlepší článek na toto téma na netu. Chtěla bych se zeptat, když uvádíte, že při ohnisku nad 50 mm již nemá moc smysl uvažovat o soft variantě filtru, tak zda se již jedná o přepočet na APS-c formát, či skutečné ohnisko objektivu. Moc děkuji za odpověď. Helena
  • 26
    karf 1. 2. 2010, 22.53
    Heleno, díky. Abych pravdu řekl, už si nepamatuju, jestli jsem tehdy myslel APS-C nebo full frame. Každopádně ani na full framu při skutečném ohnisku 50 mm už není soft přechod prakticky patrný.
  • 27
    drahouš 1. 4. 2010, 8.47
    Chystám koupi tohoto systému. Tak trochu nerozumím stížnostem lidí ohledně vinětace filtrů. Není přece přesně tohle důvod používání širších filtrů. Tedy tuším u Cokina řada Z-pro, nebo jak ji značí, a u Hitechu tu řadu 100mm filtrů? Rozumím tomu dobře, že 85mm filtry na širokých ohniscích (např. DX 12mm) vinětují, ale při použití 100mm variant je to v pořádku?

    A ještě by mě zajímala praxe ohledně použití více filtru "na sobě". Když použiju např tabák+přechoďák+přechoďák, tak jak to v praxi funguje. Nedostává se světlo do mezer mezi filtry a nedochází k nějakým nežádoucím reflexím? Mám klasický šroubovací filtry(ale jen 62mm) a ty se na sebe (překvapivě)šroubují, tudíš tam logicky škvíra pro světlo není. Malinko se toho bojím obzvláště u dlouhých časů(řád sekund).
    Dík za odpověď a super článek
  • 28
    karf 2. 4. 2010, 0.28
    Drahouš: ano, máte pravdu, že 100mm filtry jsou kvůli vinětaci určitě lepší. Zase jsou o dost dražší, méně skladné a někteří prý mají problém s vinětací i tak. Já s tím nemám zkušenost, ale kdybych nyní vybíral filtry, asi bych volil taky 100mm systém. Ale "přezbrojení" by mě nyní stálo cca 10000 Kč a to mi za to nestojí (to počítám ale s Lee držáky).

    Ad kombinace filtrů: já obvykle nekombinuju víc než dva filtry. Se třemi filtry už se projevují různé barevné posuny (zabarvené filtry nepoužívám vůbec). K reflexím dochází spíš v přímém protisvětle (slunce v záběru) a tam víc než jeden filtr raději nepoužívám. Jinak v ambientním světle není expozice v řádu minut s filtry problém. Nejde asi ani tak o délku expozice jako spíš o poměr světla zepředu a zezadu (zboku). Problém by mohl nastat snad kdyby slunce svítilo zezadu nebo zboku a to se dá odstínit.
  • 29
    Venca H. 2. 4. 2010, 21.27
    Dobrý den, nedávno jsem si pořídil objektiv Canon 17-40 s průměrem závitu 77 mm a plánuji si pořídit přechodové filtry. Jen nevím zda by byli lepší HiTech rozměru 100x150 mm nebo klasické šíře 85 mm, které pasují do držáku Cokin P. Přece jenom ty větší jsou jednou tak dražší a o držáku ani nemluvím.
  • 30
    karf10. 4. 2010, 0.57
    Venca: Canon 17-40 mám (na fullframe) a používám 85mm filtry. Mám jeden držák seříznutý na 1 drážku a druhý držák na dvě drážky. Ten první jsem zbrousil tak, že nevinětuje ani na 17 mm, ale je to natěsno. Při natočení už samozřejmě ano. Není to ideální, ale dá se s tím vyjít. Ovšem pokud na to máte, doporučoval bych jít do větších filtrů, je to určitě lepší. Ale to si holt už každý musí zvážit sám, jestli mu ta investice za to stojí.
  • 31
    Peter11. 4. 2010, 23.20
    Výborný článok pre nás začiatočníkov.Ako som čítal je vhodné kúpť viac filtrov.Ale predsa keby si mal vybrať len jednen, ktorý typ by to bol? Fotim s Tok. 12-24 na nikone D300,filter bez držiaku/v ruke/.Pri rovnom horizonte hard a pri členitom/vrcholky hôr.../ soft prechod?
  • 32
    Roman Šlejmar (web) 2. 6. 2010, 12.20
    Ahoj,

    díky za pěkný článek! Plánuji koupi Tokiny 12-24 a jsem rád, že s trochou trpělivosti budu moci používat Cokin i nadále:-))
  • 33
    Lucie (web)11. 6. 2010, 10.00
    Moc hezky clanek. Myslim, ze to nemohlo byt receno lepe. Navic s tim porovnani pouzitim HDR jsem to jeste nevidela napsane. Ja bez filtru nedam ani ranu. Jen by me zajimalo, jake jsou zkusenosti s tim novym reverse filter. Uz byla moznost ho vyzkouset ? :-)

    Krasny den.
    Lucie
  • 34
    karf12. 6. 2010, 21.55
    Lucie: vyzkoušet jo, ale nic kloudného (až na pár fotek z Fatry) jsem s ním zatím nevyfotil.
  • 35
    Vlado (ice29) 2. 7. 2010, 11.38
    Ahoj kolego :) Tak vdaka tomuto clanku som si nejake hitech filtre zakupil (k tomu drziak za menej ako 3 eura z ebayu - odporucam :) zaujimave ze drziak dorazil z honkongu za tyzden, filtrom to trvalo z UK raz tolko).
    Chcem sa vsak spytat na "uskladnenie" filtrov v batohu, kedze su tieto hitechy dlhsie tak do tych klasickych cokin puzdier vraj nevojdu - co na tento typ filtrov pouzivate?
  • 36
    karf 2. 7. 2010, 17.25
    Vlado: čau, jo, taky nakupuju čínské držáky z eBaye. Filtry nosím v brašničce od Cokinu, vejdou se tam celkem bez problémů.
  • 37
    Vlado (ice29) 2. 7. 2010, 23.49
    A ktoru brasnicku, tu klasicku na P filtre alebo vacsiu na Z filtre?
  • 38
    karf 3. 7. 2010, 15.45
    Vlado: Klasickou "Péčkovou" na opasek. Ty filtry nejsou v těch přihrádkách zanořený úplně, ale zapnout to jde v pohodě a aspoň se filtry líp vyndávají za ty zkosený rohy.
  • 39
    Kamil 5. 7. 2010, 7.41
    Na filtry ( čtvercové i kulaté ) používám pouzdro od firmy Tamrac - typ 5388. Je to oproti pouzdru od Cokinu ( pokud beru oficiální cenu ) třetinová investice ... Má uvnitř 4 přepážky, takže prostor pro 5 ks čehokoliv ...
  • 40
    Jirka28. 7. 2010, 20.49
    skvělí článek o filtrech. Předpokládám, že s vaší sestavou 5DMII a 17-40 nemůžete použít šroubovací CPL filtr, protože pak vinětuje už i adaptační kroužek a to docela hodně, je to osobní zkušenost.V tomto případě myslím, že jediná šance jsou filtry 100x150
  • 41
    Radek25. 9. 2010, 0.38
    Díky za inspirující článek. Rád bych si pořídil přechodové filtry HITECH, jen nevím, zda velikosti 85x100 mm nebo větší 100x150 mm. Mám Canon EOS 400D s objektivem Sigma 17-70 mm s průměrem filtru 72 mm. Obávám se vinětace v případě ještě s našroubovaným C-PL filtrem ve slim variantě, proto prosím o radu, jakou velikost byste mi doporučil? Děkuji.
  • 42
    karf29. 9. 2010, 22.48
    Radek: tipnul bych si, že by měly stačit 85 × 100 (resp. 110 u Hitechů), ale nemůžu zaručit, tuhle sestavu neznám a každý objektiv je k vinětaci jinak náchylný (nezáleží jen na ohnisku, ale i na konstrukci objektivu). Nejlépe vyzkoušet.
  • 43
    Mira 7. 12. 2010, 16.03
    Diky za pekny clanek, mel bych par dotazu,mam slim sroubovaci polarizak (72 mm) na sigma 17-70, ale bojim se vinetace a zda nebudu mit kus drzaku v zaberu pri kratsich ohniscich, jak jste uvadel. Chtel bych poridit drzak Cokin BPW700 /P299 (pro sirokouhle objektivy), redukcni krouzek a filtry Hitech 100 mm. Je tato kombinace mozna, popr. co byste doporucil? Predem velke diky!.
  • 44
    Matěj Marčišovský24. 12. 2010, 23.27
    Zdravím,
    mám zakoupený polarizák od Cokinu do držáku P. Je nějaká alternativa na Ebay, která by přesně kopírovala originál držák P od Cokinu, ale byla levnější? Aby mi tam sedl i ten polarizák...protože jestli to budu řezat, tak to nemusí být drahé. Pište jen ti co máte zkušenosti a už ste objednávali, chci vědět jakou to má kvalitu a podobně, na Ebay si obrázky totiž umím prohlédnout ;)
  • 45
    karf27. 12. 2010, 22.46
    Matěj: na eBay je plno čínských kopií toho držáku. Tvarově odpovídá originálu, i když je z trošku jiného plastu. Já do toho strkám jen přechoďáky, ale myslím, že i ten polarizák tam půjde normálně.
  • 46
    Matěj Marčišovský28. 12. 2010, 10.55
    Super, díky :) Ještě objednám nějakou brašničku a je to.
  • 47
    jozef13. 12. 2011, 12.57
    fajn clanok len mam jednu otazku. planujem kupit na zaciatok dva prechodaky (asi 0,6 a 0,9). kedze fotim dost v horach a horizont je dost clenity je lepsi soft pechod alebo hard?
  • 48
    karf14. 12. 2011, 10.54
    Jozef: Záleží v jakých horách. Na Slovensku si obvykle vystačím s hard přechoďáky, protože fotím většinou z vrcholů - a odtud už nic moc nevyčuhuje. Naopak teď v Himálaji jsem za celý měsíc nepoužil jediný přechoďák - když bylo potřeba, řešil jsem to víceexpozicí. Je fakt, že soft filtry používám výrazně méně, ale jsou lidi, co to mají naopak.
  • 49
    honza28. 4. 2013, 0.30
    KOOD - mam, pouzivam, spokojenost. barevny nadech nepozoruji, jen jak uz bylo zmineno, nejsou uplne tmave a tedy bych spis poridil 0.6 a 0.9, mam 0.3 a 0.6, 0.3 jsem zatim nepouzil ani jednou, mozna pouziju na fotky pri soumraku, kde neni videt slunce, nevim, mozna v kombinaci obou vytvorim 0.9 :-D. s polarizakem to stahne svetla az az. drzak cerstve koupeny z ebay kompletne za par dolaru a maka na jednicku zatim. neni tak dokonale opracovany, plast asi bude jiny, nez u originalu, ale to na fotkach opravdu neni videt :). rozhodne lepsi, nez filtr drzet pred objektivem rucne, to pri dlouhe expozici byl problem a hlavne, clovek ma pak volnou jen jednu ruku :-D.
  • 50
    Lukyn13. 5. 2013, 9.33
    Pěkné počtení, měl bych dotaz. Letos v záři se chystám do státu a mám v plánu cestovat po národních parcích. Chtěl bych si pořídit přechofové filtry HITECH. Mám Nikon D7000 s novou verzí Tokiny 11-16mm a nevím jaké filtry a držák by byl nejvhodnější na focení v těchto oblastech. Nerad bych koupil něco jen tak, a pak byl zklamám z výsledku. Asi by bylo vhodné pořídit i nějaký polarizák ve verzi SLIM. Děkuji moc za rady které mi pomůžou Lukyn
  • 51
    Petr21. 5. 2013, 2.06
    Opravdu hezkej článek. Mám podobné dilema jako Lukyn, používám též Tokinu 11-16 II (na těle s crop 1,5 faktorem) a opravdu se nemohu rozhodnout jestli zvolit přechodový filtr hard, nebo soft? U delšího ohniska 75 hard vypadal přechod příjemně, ale nedovedu si to představit u tý Tokiny. Jestli ND 0,6 nebo 0,9 či víc teď neřeším.
    Pudu asi do 100mm filtrů od LEE a tak bych se chtěl vyvarovat zbytečným výdajům. Předem dík za jakýkouli radu
    Pro Lukin: polarizák zkus tenhle: http://www.vffoto.com/cpl-filtr-vffoto-ps-77-mm nevinětuje a už mi i spadnul na kamen, drží a je bez škrábanců
  • 52
    karf22. 5. 2013, 16.21
    Petr & Lukyn: je mi líto, ale já vám v tomto nedokážu poradit - nemám zkušenost se všemi foťáky, objektivy a filtry. Každý má taky jiné preference a jiný styl focení, na tom záleží hodně. Mimoto jsem už přechodové filtry prakticky přestal používat, viz můj poslední článek.
  • 53
    Vojta 3. 7. 2013, 17.48
    Ahoj všem příznivcům fotografie...mám taky jeden dotaz, vlastním sadu filtrů Cokin i s držákem a určitě bych chtěl přejít časem na systém filtrů LEE včetně Big Stopper a otázka zní " dostanu filtry LEE do držáku od Cokinu?" samotný držák od LEE je docela drahá záležitost a chtěl bych to zpočátku ošidit na držáku :) předem moc děkuju za odpověď
  • 54
    Mira16. 9. 2013, 16.40
    Ještě k filtrům Singh Ray - v Evropě tyto filtry nikdo neprodává, v USA má zastoupení pouze jediný obchod v New Yorku.
  • 55
    jiří30. 12. 2014, 11.34
    Názor na filtry od firmy 84.5mm camera filters.

Přidat komentář

  (nebude zveřejněn)

Ochrana proti spamu (prosím, zodpovězte následující otázku):

Položky označené * jsou povinné.

Nejnovější komentáře