Reverzní přechodový filtr Hitech
Pár krátkých postřehů k novému přechodovému filtru od firmy Formatt.
Koncem února (2010) zařadila britská firma Formatt do své nabídky novou řadu přechodových filtrů pro fotografy. Jedná se o filtry tzv. reverzní, tj. s obráceným přechodem. Reverzní filtry dosud vyráběla (pokud vím, tak pouze) firma Singh Ray a tyto filtry se staly standardní výbavou mnoha krajinářů. Pro našince je Singh Ray tak trochu z ruky a tak trochu drahý, takže jsem nabídku Hitechů uvítal a hned jsem jeden kousek objednal. Mám jej sice už několik měsíců, ale bohužel jsem se zatím nedostal k focení v takovém světle, kde bych jej nejlépe otestoval.
Nejprve vysvětlení, co je to vlastně reverzní přechodový filtr a čím se liší od běžných přechoďáků. Reverzní filtr má, stejně jako normální přechoďák, jednu polovinu ztmavenou a druhou průhlednou. Rozdíl je v průběhu přechodu. Zatímco normální přechoďák je nahoře nejtmavší a směrem ke středu se (podle typu pozvolna nebo prudce) zesvětluje, reverzní filtr je nejtmavší ve střední části a zesvětluje se pozvolna směrem nahoru. K čemu je to dobré? Každý, kdo někdy fotil při východu či západu slunce, už asi tuší. V těchto situacích je často obloha nejjasnější těsně nad horizontem, ale výš už bývá pokryta tmavými mraky. Při použití běžného přechodového filtru je vrchní část fotky až nepřirozeně ztmavená, zatímco oblast nad horizontem je na hranici přepalu. Reverzní přechoďák je (nejen) pro tento případ přímo stvořený.
Formatt nabízí reverzní přechodové filtry ve třech standardních denzitách 0.3, 0.6 a 0.9. Já jsem si pořídil pouze filtr o síle 0.9 (odpovídá zhruba 3 EV ztmavení). Pár prvních postřehů v bodech:
- filtr je tmavý. Když srovnám fotky pořízené filtry 0.9 hard, 1.2 hard a 0.9 reverzním, tak celkový dojem je takový, že reverzní filtr je ztmavením někde mezi 0.9 hard a 1.2 hard. Nevím, jaké jsou přesně hodnoty ztmavení v jednotlivých místech přechodu, ale dojem je prostě silnější než klasická nula devítka.Trochu mě to překvapilo, ale docela příjemně.
- přechod se jeví poměrně dlouhý. Když jsem filtr poprvé vzal do ruky, měl jsem pocit, že to zesvětlení směrem nahoru snad na fotce ani nebude patrné. Ale zdání klame. Při srovnání reálné fotky s klasickým přechoďákem je rozdíl jasně poznat. Ovšem na širokoúhlém objektivu. Čím delší sklo, tím bude rozdíl méně patrný. Na druhou stranu se obvykle u delšího skla do záběru nevejde tolik oblohy, takže je to vlastně přirozené.
- filtr má stále seříznuté rožky. Nevím, proč to dělají, ale přijde mi to nepraktické.
Ukázky
Pro srovnání jsem pořídil stejný snímek postupně s několika filtry. Expozice byla ponechána automatická. Není to moc vypovídající scéna, ale je patrné, že reverzní filtr ztmavuje oblohu nad horizontem o něco víc než přechoďák o stejné denzitě. Už se těším, až bude příležitost jej využít v lepších světelných podmínkách. (Klikněte na obrázek pro větší velikost.)